Actueel Gepersonaliseerd in de praktijk

Gepersonaliseerd in de praktijk

Iedere leerling heeft zijn eigen leerstrategieën en interesses. En soms kun je daar als docent handig op inspelen

Er is een verschuiving gaande in het onderwijs, van klassikaal onderwijs naar steeds meer gepersonaliseerd onderwijs. Het dr. Nassau College is al jaren bezig met de transitie naar het onderwijs van de toekomst. Zo heeft iedere leerling van klas 1 en 2 één uur in de week verrijkingsles, waarin je zelf kunt kiezen in welk onderwerp je je gaat verdiepen. Ook BNW en het talenplein zijn goede voorbeelden van hoe je een gezamenlijke doelstelling toch een persoonlijk tintje kunt geven. 

Ook in klas 3 blijkt het steeds vaker mogelijk om de lesstof op een gepersonaliseerde manier te bestuderen. De een maakt het liefst opdrachten uit een werkboek, een ander knutselt liever een computerprogramma in elkaar dat bij klasgenoten de kennis van het hoofdstuk kan testen (Jenne Mijlof, Havo 3). Weer een ander maakt een template voor het programma Algadoo waarmee klasgenoten zelf digitaal kunnen spelen met katrollen en hefwerktuigen (Michael Roeleveld, Havo 3). 

Oog hebben voor elkaars talenten en verbeterpunten, is dat niet waar het onderwijs om draait?